Usuwanie ósemek

zabieg usuwania ósemek w stomatologii przyszłości

Ósemki, zwane również potocznie zębami mądrości, występują aż wśród 3/4 populacji. Ten narząd szczątkowy może niektórym Pacjentom przysporzyć wielu problemów stomatologicznych, takich jak niebezpieczne stany zapalne i poważne wady ortodontyczne. W Stomatologii Przyszłości przeprowadzamy zabiegi chirurgicznego usuwania ósemek w bezbolesny i komfortowy dla Pacjenta sposób.

Zęby mądrości — kiedy się wyrzynają?

Zawiązki zębów mądrości powstają około 5 roku życia. Wyrastają jednak dość późno — w przeciwieństwie do pozostałych zębów — bo ich wyrzynania można spodziewać się dopiero pomiędzy 17 a 25 rokiem życia. Zdarzają się jednak przypadki, kiedy zęby mądrości rosną jeszcze później. Proces wyrzynania się tych zębów zazwyczaj zaczyna się dopiero wtedy, kiedy szczęka i żuchwa są już w pełni wykształcone, a ich wzrost jest zakończony. Wyrastaniu ósemek mogą towarzyszyć uciążliwy ból, dyskomfort i ewentualne komplikacje.  Częste jest też zjawisko zatrzymania zębów mądrości. Możemy o nim mówić, kiedy na zdjęciu RTG da się zobaczyć, że ząb jest zlokalizowany w kości, ale nie jest on widoczny w jamie ustnej. Przyczyną zatrzymania zębów jest najczęściej to, że nie znalazły one dla siebie wystarczająco dużo miejsca w łuku zębowym. Czasem ósemka zatrzymana jest częściowo — dzieje się tak, gdy korona zęba jest widoczna, ale nie wyrósł on w pełni.

Usunięcie ósemek — jakie są najczęstsze wskazania?

To, czy przeprowadzenie zabiegu usunięcia ósemek jest niezbędne, uzależnione jest od indywidualnego przypadku, z jakim mamy do czynienia. Głównym problemem kwalifikującym do ekstrakcji ósemek są zmiany próchnicze. Rozwijają się one, ponieważ niezwykle trudno jest utrzymać odpowiednią higienę jamy ustnej, ze względu na ich położenie. Uniemożliwia to również właściwe przeprowadzanie zabiegów higienizacji. Pozostawienie ósemek dotkniętych próchnicą, może prowadzić do zakażenia pozostałych zębów, a także poważnych konsekwencji zdrowotnych w postaci chorób odogniskowych takich jak np. zapalenie mięśnia sercowego, nerek, czy stawów. Choroby odogniskowe mogą powodować także cukrzycę. Zatrzymane ósemki bardzo często powodują również silne i nawracające bóle głowy.

W gabinecie Stomatologii Przyszłości lekarz dentysta, na podstawie panoramicznego zdjęcia RTG, ocenia czy należy przeprowadzić standardowe wyrwanie ósemki, czy też konieczne jest zastosowanie metody chirurgicznej (mikroskopowej). Chirurgiczne usuwanie zębów mądrości następuje po wykonaniu tomografii komputerowej. Wynik z tego badania dostarcza szczegółowych informacji o położeniu korzeni zębów, ich odległości od nerwów i zatok szczękowych.

Ekstrakcja ósemek — jak przebiega?

Chirurgiczne usunięcie ósemki odbywa się w znieczuleniu miejscowym. Wykorzystanie podczas leczenia mikroskopu, zdecydowanie zwiększa precyzję działań lekarza. Dzięki zastosowaniu mikroskopu operacyjnego o ogromnej głębi ostrości, mamy możliwość doskonałej ochrony tkanek miękkich Pacjenta oraz kości. Po zabiegu ekstrakcji zabezpieczamy zębodół, dezynfekując go ozonem, który ma silne właściwości bakteriobójcze. Stosowane przez nas specjalistyczna gąbka kolagenowe, aplikowana do zębodołu, zapobiega zapadaniu się tkanek Pacjenta.

Zalecenia po usunięciu ósemki

Wyrywanie ósemek to stosunkowo prosty zabieg, jednak Pacjent powinien po nim trzymać się określonych zaleceń.

• Opatrunek należy trzymać w miejscu ekstrakcji przez minimum pół godziny.

Warto jednak wiedzieć, obszar po wyrwanym zębie może krwawić nawet przez kilkanaście godzin.

• Posiłki i płyny można spożywać dopiero po dwóch godzinach od zabiegu.
  • Do kilku dni po zabiegu Pacjent może odczuwać dyskomfort, a tkanki w jamie ustnej mogą być obrzęknięte. Dolegliwości można zniwelować poprzez zastosowanie zimnych okładów i przyjmowanie leków zgodnie z zaleceniami stomatologa.
  • Nie należy spożywać twardych produktów – najlepiej włączyć do swojej diety miękkie produkty i stopniowo z biegiem czasu rozszerzać dietę.
  • Należy bezwzględnie przestrzegać higieny jamy ustnej, wystrzegając się jednak intensywnego szczotkowania w miejscu po ekstrakcji. Szczoteczkę o twardym włosiu warto zamienić na taką, która posiada miękkie włoski. Nie zalecamy także stosowania środków do higieny jamy ustnej opartych na alkoholu, które mogą wywoływać podrażnienia.
  • Nie wolno korzystać z używek – w szczególności palić papierosów i pić alkoholu.
  • Warto zrezygnować z intensywnego wysiłku fizycznego np. wyczerpującej pracy i treningów.