Wady zgryzu

Wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że cierpi na wadę zgryzu. Dowiadują się o tym dopiero podczas wizyty u ortodonty lub w toku diagnozowania przyczyn innych uciążliwych dolegliwości zdrowotnych. W Stomatologii Przyszłości wykorzystujemy nowoczesne rozwiązania do korygowania nieprawidłowego ustawienia zębów oraz zaburzeń budowy i czynności zgryzu

Co powoduje powstawanie wad zgryzu?

Powstawanie wad zgryzu może być spowodowane wieloma różnymi czynnikami. Niektóre z nich, np. progenia, zgryz głęboki, zgryz otwarty, czy tyłozgryz, mogą być uwarunkowane genetycznie. Inne problemy ortodontyczne są wynikiem procesów zachodzących na etapie życia płodowego lub podczas porodu – zwłaszcza jeśli ten miał skomplikowany przebieg. Kolosalne znaczenie mają też nawyki, jakie dzieci przyjmują w pierwszych latach swojego życia. Czynnikami ryzyka, które sprzyjają nieprawidłowemu ustawieniu zębów i problemom ze zgryzem, są np. niewłaściwa pozycja przyjmowana podczas snu lub ssanie kciuka czy źle wyprofilowanego smoczka.

Dlaczego warto leczyć wady zgryzu?

Wady zgryzu negatywnie wpływają na zdrowie i wygląd w bardzo wielu aspektach. Przede wszystkim, nieprawidłowo ustawione zęby są bardziej podatne na ścieranie się szkliwa, a oddziałujące na nie siły żucia są nierównomiernie rozkładane. Jeśli zgryz Pacjenta z problemami ortodontycznymi jest niekompletny, to taka osoba może cierpieć na problemy związane z funkcjonowaniem układu trawiennego. W przypadku osób z wadami zgryzu zdecydowanie większym wyzwaniem jest dbanie o higienę jamy ustnej. To dlatego, że resztki pokarmu odkładają się w przestrzeniach międzyzębowych i stanowią pożywkę dla bakterii próchnicowych. Taki stan może wywołać nie tylko próchnicę, ale także paradontozę, choroby dziąseł oraz uszkodzenia śluzówek w jamie ustnej. Wady zgryzu często powodują też wady wymowy.

Wady ortodontyczne mają negatywny wpływ nie tylko na zdrowie, ale często również na samoocenę Pacjenta. Osoby z tego rodzaju problemami borykają się z lękami przed nawiązywaniem relacji społecznych, wygłaszaniem publicznych wystąpień, a nawet stronią od uśmiechania się w towarzystwie innych. Podjęcie leczenia ortodontycznego pozwala wyeliminować te wszystkie niekorzystne aspekty i daje nadzieję na posiadanie wymarzonego uśmiechu.

Jakie są najczęściej występujące wady zgryzu?

Istnieje wiele różnych typów wad zgryzu, jednak do najczęściej występujących można zaliczyć:

• Zgryz głęboki – mamy z nim do czynienia wtedy, kiedy górne zęby zachodzą na dolne w większym stopniu niż u osób z prawidłowym zgryzem. U wielu Pacjentów wywołuje kłopoty ze zdrowiem dziąseł, ponieważ dolne zęby dużo szybciej się ścierają. Przy zgryzie głębokim występują również przewlekłe bóle kości i stawów.
  • Zgryz otwarty – występuje, gdy zęby siecznie niedostatecznie na siebie zachodzą, a powierzchnie tych zębów ze szczęki i żuchwy nie stykają się ze sobą. Ta wada może nieść ze sobą negatywne skutki w postaci bólu, wad wymowy, a nawet dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego.
  • Zgryz krzyżowy – objawia się nieprawidłowym zachodzeniem na siebie zębów szczęki i żuchwy. Zaburzone są również proporcje anatomiczne i szczęka jest zbyt wąska w porównaniu do żuchwy. W przypadku zgryzu otwartego zęby szybciej się ścierają, dziąsła są narażone na choroby. Mogą występować też ubytki kości.
  • Stłoczenia zębowe – objawiają się niewłaściwym położeniem zębów w łuku, nachodzeniem ich na siebie i przyjmowaniem złych pozycji. Stłoczenia znacząco utrudniają higienę jamy ustnej i przyczyniają się do gromadzenia się osadu nazębnego, a w konsekwencji do powstawania próchnicy.
  • Szparowatość zębów – występuje, kiedy zęby są zbyt szeroko rozstawione w łuku zębowym i występują pomiędzy nimi wolne przestrzenie. Sprzyja to tworzeniu się kieszeni przyzębnych. Zwiększa to też ryzyko wystąpienia chorób przyzębia.

Każdą wadę zgryzu można skutecznie zniwelować lub całkowicie wyeliminować, a nowoczesne zdobycze ortodoncji sprawiają, że leczenie jest szybkie i komfortowe.

Jak korygujemy wady zgryzu w naszym gabinecie?

W gabinecie ortodontycznym Stomatologii Przyszłości leczymy wady ortodontyczne każdego rodzaju i na każdym stopniu zaawansowania. Wykorzystujemy do tego celu nowoczesne narzędzia diagnostyczne (takie jak np. skaner iTero) oraz system przezroczystych nakładek ortodontycznych Invisalign

Proces leczenia rozpoczynamy oczywiście od konsultacji ortodontycznej. Podczas niej oceniamy stan zębów, kości i tkanek miękkich w jamie ustnej Pacjenta, a w razie potrzeby rekomendujemy leczenie uzupełniające. Na pierwszej wizycie przeprowadzamy także niezbędne badania obrazowe oraz skanujemy uśmiech urządzeniem iTero. Na tej podstawie opracowujemy plan leczenia i zlecamy wykonanie indywidualnie dopasowanych do potrzeb Pacjenta przezroczystych nakładek Invisalign. Na kolejnej wizycie Pacjent otrzymuje partię alignerów na nadchodzący etap leczenia, a do kontroli musi zgłaszać się po zakończeniu każdej z faz leczenia. Podczas wizyt kontrolnych lekarz ocenia dotychczasowe rezultaty, a jeśli przypadek tego wymaga, wykonuje także dodatkowe zabiegi, które ułatwią dalsze przesuwanie się zębów (np. poszerzenie przestrzeni międzyzębowych).

W naszym gabinecie korzystamy tylko i wyłącznie z ortodontycznego systemu nakładkowego Invisalign, ponieważ:

• Jest dla Pacjenta bardziej komfortowy, niż klasyczne aparaty – w każdej chwili nakładki można zdjąć.
  • Umożliwia szybsze osiągnięcie widocznych efektów.
  • Nie zwraca uwagi otoczenia Pacjenta, dzięki czemu nawet podczas leczenia może czuć się pewnie.
  • Pozwala zaoszczędzić czas, a to wszystko dzięki rzadszym wizytom kontrolnym.
  • Nie wymusza wprowadzania ograniczeń w diecie podczas leczenia.
  • Nie powoduje problemów z wymową.