Higienizacja i profilaktyka

profilaktyka zdrowia jamy ustnej , urządzenia

Piękny uśmiech to zdrowy uśmiech! Aby utrzymać go w doskonałej kondycji przez długie lata, należy przestrzegać zasad higieny i podejmować odpowiednie działania profilaktyczne. Takie podejście i wytężona troska o zdrowie zębów pomagają uniknąć długotrwałego leczenia i bólu. W Stomatologii Przyszłości udzielamy naszym Pacjentom specjalistycznych porad z zakresu profilaktyki stomatologicznej i przeprowadzamy zabiegi higienizacyjne.

Dlaczego profilaktyka zdrowia jamy ustnej jest ważna?

Codzienna profilaktyka zdrowia jamy ustnej jest bardzo ważna i warto o niej przypominać, zwłaszcza w dobie, gdy większość osób boryka się z problemami ze zdrowiem zębów. Niewielu Pacjentów zdaje sobie sprawę z tego, że zaniedbania w tym zakresie wpływają nie tylko na nieestetyczny wygląd zębów i związane z nimi choroby, ale także na kondycję całego organizmu. Bakterie namnażające się w jamie ustnej mogą wędrować po krwiobiegu i prowadzić do groźnych chorób odogniskowych. Tego rodzaju choroby stanowią istotne zagrożenie dla życia, zwłaszcza jeśli występują u dzieci. Do chorób odogniskowych zalicza się np. zapalenie mięśnia sercowego, zapalenia nerwów, nerek, wrzody w przewodzie pokarmowym, a także niektóre problemy skórne.

Częste wizyty u dentysty mogą również sprzyjać sprawniejszemu wykrywaniu chorób ogólnoustrojowych. Wiele z nich — np. białaczka, szkarlatyna, czy choroby autoimmunologiczne — daje widoczne objawy w jamie ustnej.

Jak powinna wyglądać prawidłowa profilaktyka stomatologiczna?

Podstawę profilaktyki stomatologicznej stanowi dokładne szczotkowanie zębów, używanie nici dentystycznych i odpowiednio dostosowanych do potrzeb Pacjenta środków higienicznych (pasty, szczoteczki, płyny). Wszystkie te domowe zabiegi powinny być uzupełnione o cykliczne wizyty w gabinecie dentystycznym. Podczas nich dokonujemy przeglądu stanu zębów, tkanek miękkich i kości w jamie ustnej Pacjenta. Wykorzystujemy także laser diagnostyczny DIAGNOdent, który umożliwia nam wczesne wykrycie ewentualnych ognisk próchnicy — nawet tych, zlokalizowanych w trudno dostępnych miejscach. W razie jakichkolwiek wątpliwości możemy przeprowadzić też dokładniejsze badania diagnostyczne.

Wielu Pacjentów niestety nie zna prawidłowych technik szczotkowania i nitkowania zębów. W razie jakichkolwiek wątpliwości przeprowadzamy instruktaż i udzielamy informacji na wszystkie trapiące Pacjenta pytania.

Dlaczego warto systematycznie poddawać się higienizacji?

Bez względu na to, jak dużą troską Pacjent otacza swoje zęby, na ich powierzchni — wskutek naturalnego procesu — odkładają się osad i kamień nazębny. Są one źródłem bakterii, które powodują choroby zębów i dziąseł. Ponadto, każdego dnia zęby narażone są na działanie niekorzystnych czynników, które osłabiają naturalną strukturę szkliwa i mogą spowodować, że zęby będą bardziej podatne na działanie szkodliwych bakterii. Właściwie przeprowadzony zabieg higienizacji jamy ustnej jest istotnym elementem profilaktyki próchnicy. Pomaga także zapobiec chorobom przyzębia, nieestetycznym przebarwieniom, powstawaniu ubytków i gwarantuje świeży oddech. Aby uniknąć tych wszystkich problemów, zalecamy regularne przeprowadzanie zabiegów higienizacyjnych przy okazji wizyt kontrolnych u stomatologa, minimum co pół roku.

Jakie zabiegi profilaktyczne i higienizacyjne wykonujemy w naszym gabinecie?

W naszym gabinecie wykonujemy pełne spektrum zabiegów higienizacyjnych. Kompleksową higienizację rozpoczynamy od zabiegu ultradźwiękowego usuwania kamienia nazębnego tzw. skalingu.  Kolejnym etapem jest usuwanie osadu i nalotu nazębnego za pomocą piaskowania. Pracujące pod dużym ciśnieniem urządzenie wyrzuca mieszaninę wody, powietrza i piasku dentystycznego, która docierając do wszelkich zakamarków, usuwa przebarwienia powierzchniowe i wygładza powierzchnię zębów. Następnie wykonujemy tzw. polishing przy użyciu past polerskich. Kolejny krokiem jest fluoryzacja, czyli pokrycie powierzchni zębów substancją zawierającą dobrze przyswajalne związki fluoru o bardzo niskim stężeniu. W naszym gabinecie stosujemy lakiery, pasty i płyny fluorowe. Fluor wzmacnia strukturę zębów, chroni szkliwo przed demineralizacją i zmniejsza ryzyko pojawienia się próchnicy.

Dla wzmocnienia zębów i leczenia próchnicy w początkowym stadium rozwoju, stosujemy innowacyjny zabieg ICON. Polega on na infiltracji zębiny płynną żywicą. Ta forma leczenia nie wymaga użycia wiertła, jest bezbolesna, przedłuża żywotność zębów i nie prowadzi do utraty tkanek twardych zębów.